לבנת שלזינגר
|
תלמידים חביבים, עיינו בפרקי אבות (ניתן למצוא בגוגל) וכיתבו פתגם אחד שאתם מכירים מתוך אחד הפרקים. למשל: אמור מעט ועשה הרבה", "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו". כיתבו בהקשר למה נאמר הפסוק-פתגם ואת הסברו. בהצלחה, לבנת |
נועם קורקוס
|
הפתגם שבחרתי: "בור סוד שאינו מאבד טיפה." מתוך: משנה מסכת אבות ב'ח' פירוש: תלמיד חכם הזוכר את כל מה שהוא לומד, כמו בור מים מסויד האוגר כל טיפה. מקור: אֱלִיעֶזֶר בֶּן הוֹרְקָנוּס בּוֹר סוּד שֶׁאֵינוֹ מְאַבֵּד טִפָּה (פרקי אבות פרק שני, משנה יא). |
קורל זריהן
|
הפתגם שבחרתי:והוי זנב לאריות, ואל תהי ראש לשועלים. פירוש: מוטב להיות אחרון בקבוצה של טובים ושל חכמים (וללמוד מהם), מאשר ראשון בין רעים או בין טיפשים. פרק ד פסוק טו - "רבי מתיה בן חרש אומר, הוי מקדים לשלום כל אדם; והוי זנב לאריות, ואל תהי ראש לשועלים." |
ירין דואניאס
|
בחרתי בפתגם " אם אין אני לי מי לי ? וכשאני לעצמי מה אני ? ואם לא עכשיו אימתי ?" הפירוש של הפתגם הזה הוא שאם אני לא אדאג לעצמי – מי יעשה זאת במקומי? אבל כשאני דואג רק לעצמי ולא לטובת אחרים – מה עֶרְכִּי? ואם איני עושה את חובתי עכשיו – מתי אעשה אותה? (אין לדחות דברים.)ההקשר של הפתגם הזה הוא שהוא נאמר כחלק מהמשנה של הלל הזקן. פרקי אבות פרק א' פס' יג :"הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:" |
לבנת שלזינגר
|
נועם, קורל וירין - הפתגמים מקסימים. מה אתן למדות מכך שפתגמים רבים נלקחו מהמקורות היהודיים? מה אתן למדות מתוך כך על מסכת פרקי אבות? |
גל מנשהאוף
|
הפתגם שבחרתי : "איזהו גבור, הכובש את יצרו" מתוך : מסכת אבות פרק ד פסוק א' (משלי ט'ז ) פירוש : לכאורה צריך היה לומר "איזהו גיבור הכובש את היצר הרע", כי משמעות "יצרו" הוא גם יצר הטוב וגם יצר הרע, ובקול היצר הטוב צריך אדם לשמוע, ואם כן איזו גבורה נמצאת במי שהוא כובש את "יצרו", יותר נכון היה לומר "יצר הרע" הנמשל לפחד של האדם. מקור :בן זומא אומר: איזהו גבור, הכובש את יצרו, שנאמר (משלי טז), טוב ארך אפים מגבור ומשל ברוחו מלכד עיר. (פרקי אבות ד משלי ט'ז) גל |
גל אלישע
|
בחרתי בפתגם "איזהו מכובד, המכבד את הבריות" מתוך מסכת אבות פרק ד' פסוק א' שאמר בן זומא ופרוש הפתגם הוא מיהו אדם מכובד? אדם שמכבד בני אדם אחרים. |
לבנת שלזינגר
|
גל, נסה לחשוב, מדוע אדם שמכבד אנשים אחרים הוא מכובד לפי פסוק זה? |
שחר חוברה
|
"אם אין אני לי, מי לי; וכשאני לעצמי, מה אני; ואם לא עכשיו, אימתי." ~ פרק א', משנה י"ג, הלל הזקן-פירוש המשפט הוא שאם אני לא ידאג לעצמי אף אחד לא ידאג לי אבל כשאני דואג רק לעצמי ולא לאחרים מהו ערכי? ואם אני לא עושה את חובותי עכשיו מתי אני יעשה אותם כלומר אין לדחות דברים. |
מל עזריה
|
הפתגם שבחרתי ממסכת אבות הוא:"אמור מעט ועשה הרבה"מתוך,מסכת אבות א' פסוק י'ד. משמעות הפתגם: להתנהג בצניעות ובענבה,לדבר מעט ולעשות הרבה. |
אילנה סאנשיין
|
בפרקי אבות ד' משנה יח', כתוב "אל תרצה את חברך בשעת כעסו" לפעמים מתוך רצון טוב לעזור, אנו מנסים לרצות חבר כועס, אומרת המשנה שהתוצאה יכולה להיות הפוכה, חשוב לרצות חבר אך לא בשעת כעסו, תמיד יש לעשות זאת אך בזמן הנכון ובאופן הרצוי. הרגישות כלפי החברים מאוד חשובה וענינית אך גם אז יש לדעת מתי איך וכמה. |
ברק שלמה אהרוני
|
הפתגמם המיוחד שאנוכי בחרתי הינו:"אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו". פתגם זה אומר שאל תשפוט אדם, אל תדון אותו, עד שיקרה לך מה שקרה לו, עד שתגיע למקומו. לקחתי פתגם זה מתוך פרקי אבות, פרק ב', משנה ה' של הלל הזקן. |
מוריה חיון
|
הפתגם שבחרתי הוא :"והוי זנב לאריות, ואל תהי ראש לשועלים" רבי מתיה בן חרש, פרק ד', משנה ט"ו, הפתגם הזה מתאר שעדיף להיות זנב כמשל למקום אחרון, הכי פחות נחשב לאריות שזה משל לקבוצה טובה , חכמה ומוצלחת שמעשירה אותך מאשר גורעת ממך , במקום להיות ראש ( מקום בעל חשיבות וכוח ) לשועלים משל לקבוצה רעה של טיפשים ולא יוצלחים שגורעת ממך והופכת אותך לפחות טוב ! לסיכום מה שרבי מתיה בן חרש התכוון שעדיף להיות אחרון בין חזקים מאשר ראשון בין חלשים ! |
עוז ריגר
|
"אדם - עולם קטן, העולם - אדם גדול." עפ רבי האר"י פירושו הוא שמיבחינת האדם העולם העולם קטן ומיבחינת העולם האדם גדול , המצוות של האדם הופכות אותו לאדם גדול בתורה ולאומת זאת העולם קטן כיוון שלא עושה מצוות הרי הוא מכיל בתוכו הרבה אנשים העושים מצוות |
עומר דהן
|
הפתגם הוא: "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" פירוש הדבר לא צריך לשפוט בן אדם על פי המראה החיצוני צריך להסתכל אל מה שיש לו בפנים. |